Hatha Yoga

 

Wat is Hatha Yoga in de praktijk?

Hatha yoga leert het lichaam onder controle te brengen en heeft daarbij hulp nodig van de adem en het denken.PicsArt_elise4

Tijdens de lessen is de aandacht gericht op de drie-eenheid namelijk:

lichaam – adem – denken

Een korte toelichting op deze drie-eenheid. Wanneer je het lichaam wil beheersen, kun je bemerken dat bepaalde houdingen en/of bewegingen niet mogelijk zijn. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Het gebrek aan souplesse en bewegelijkheid wordt meestal door het lichaam als een pijnsignaal aangegeven. Wanneer je je spieren bijvoorbeeld maar voor een doel gebruikt ontstaat er een specialisatie van het lichaam. Voetballers zullen bijvoorbeeld niet gemakkelijk grote souplesse aanleren, omdat ze trainen op korte explosieve bewegingen. Hierdoor worden spieren kort en hard en de gewrichten stug en taai.

Ook onaangename en frustrerende ervaringen uit het verleden kunnen er voor zorgen dat we bepaalde gebieden van ons lichaam gaan ontkennen. Zowel spierslapte als stijfheid in het lichaam reflecteren spanningen in het denken.

De adem en het denken helpt ons bij het ontwikkelen en onderhouden van souplesse en bewegelijkheid. Je kunt bemerken dat je lichaam buigzamer wordt wanneer de adem meewerkt. Het doelmatig aanwenden van je adem, is een activiteit van het bewustzijn. Dit bewustzijn begeleidt de adem naar een bepaald gebied in het lichaam . Het lichaam kan niet zonder de adem , maar de adem kan ook niet zonder het bewustzijn.

Met Hatha yoga is het mogelijk dat we gaandeweg leren om het lichaam – adem – denken in balans te brengen.

Yoga heeft oorspronkelijk het doel:

Het in balans brengen van de tegendelen in het lichaam, adem en denken.

Het lichaam krijgt door de oefeningen zijn oorspronkelijke souplesse en bewegelijkheid terug.

Door de verschillende houdingen trainen we de ademspieren. De adem voegt zich naar de houding. Je leert je lichaam beter kennen en je wordt je bewust van spanning en ontspanning. Hierdoor kun je leren je energie beter te verdelen. Je kunt ervaren dat iedere gemoedstoestand zijn eigen ademritme heeft. Je weet vast wel dat als je boos bent sneller ademt, dan wanneer je je neerslachtig voelt. Deze kennis kunnen we gebruiken om tijdens de lessen ons te concentreren op een rustige adem wat een gevoel van kalmte geeft.

Wanneer de drie-eenheid wordt beheerst kan men overgaan tot meditatie.

  • lichaam – soepel en sterk
  • denken – bewustzijn en concentratie
  • adem – beheersing en ontspanning

Yoga kan voor iedereen een ander doel of betekenis hebben!

Yoga kan de sportprestatie gunstig beïnvloeden. Doordat de sportman/vrouw leert diep te ontspannen kan het lichaam na een sportieve inspanning sneller herstellen. Het concentratie vermogen wordt verbeterd niet onbelangrijk voor sporters.

Verder staat het eenieder vrij om er zijn of haar eigen betekenis aan te geven, bijvoorbeeld:

  • Leren ontspannen om beter te kunnen slapen
  • Meer controle krijgen over de emoties zoals boosheid, ongeduld etc.
  • yoga als ademtherapie bij hyperventilatie en/of stotteren
  • Of om gewoonweg gezond te blijven en gezond oud te worden.